منابع کارشناسی ارشد و دکتری هنر

منابع کنکور ارشد هنر | کارنامه رتبه های برتر کنکور هنر | نمونه کارنامه های برتر کنکور کارشناسی ارشد و دکتری هنر

منابع کارشناسی ارشد و دکتری هنر

منابع کنکور ارشد هنر | کارنامه رتبه های برتر کنکور هنر | نمونه کارنامه های برتر کنکور کارشناسی ارشد و دکتری هنر

بررسی و تحلیل آزمون کارشناسی ارشد هنر های پژوهشی وصنایع دستی کد 1359در سال 95

تحلیل آزمون کارشناسی ارشد هنر های پژوهشی وصنایع دستی کد 1359در سال 95

گرایشهای :پژوهش هنر،فلسفه هنر،صنایع دستی،هنر اسلامی،مطالعات موزه

این آزمون شامل دو دفترچه سوال میباشد:

 دفترچه اول : شامل سوالات 3 درس زبان،فرهنگ وهنر و نقد هنری است زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه اول 90 دقیقه میباشد.


http://s9.picofile.com/file/8275687234/2589.jpg


دفترچه دوم : شامل سوالات  5 درس :فلسفه غرب و زیبایی شناسی،اصول فلسفه وعرفان اسلامی،شناخت مواد ومصالح،هنرهای دستی وموزه داری میباشد. زمان پاسخگوییدفترچه دوم 40 دقیقه میباشد


http://s9.picofile.com/file/8275687492/998.jpg


دواطلبانی که میخواهند علاوه بر پژوهش هنر در گرایش دیگری نیز شرکت نمایند درس های مربوط به گرایش دیگر را نیز پاسخ میدهند.

مدت زمان اختصاص داده شده برای پاسخگویی به سوالات آزمون گرایش پژوهش هنر جمعا" 90 دقیقه میباشد.

هر داوطلب برای گرایشهای غیر از پژوهش هنر ، درسهای مربوط به گرایش خود را در مدت 40 دقیقه نهایی باید پاسخ دهد.

(زبان عمومی و تخصصی )

تعداد تست های این درس در آزمون کارشناسی ارشد 30 سؤال است. لغات و مطالب گرامری در سطح دوره کارشناسی میباشد و آشنایی کامل با لغات و اصطلاحات تخصصی این رشته در گرایش‌های مختلف برای پاسخ گویی به تست‌های این درس کاملاً ضروری است. عموماً اساتید دانشگاه‌ها با توجه به سلیقه خود از جزوات و کتاب‌های خاصی استفاده می‌کنند. مطالعه کتاب زبان عمومی وتخصصی هنر انتشارات ارشد همراه با فیلم مربوطه صددرصد به دانشجویان در رسیدن به تسلط کافی در این درس برای کسب درصد های بالای90%کفایت مینماید. این درس در آزمون کلیه گرایش‌های این کد رشته مشترک است و ضریب آن 2 می‌باشد.معمولا متنهای بخش زبان تخصصی از مقالات و سایتهای اینترنتی گرفته میشود.عموما داوطلبان به این درس اهمیتی نمیدهند که یکی از بزرگترین اشتباهات داوطلبان همین عدم توجه به درس زبان میباشد.

زبان عمومی و تخصصی

سؤالات زبان رشته هنرهای تصویری و طراحی در آزمون 95 مانند سال های گذشته از 30 تست اعم از 15 تست زبان عمومی و 15 تست زبان تخصصی تشکیل شده است.10 تست زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود و 5 سؤال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر می باشد که در قالب کلوز تست آمده است و سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای زدن تست های این قسمت باید غیر از دانش گرامر متن را نیز ترجمه کنید.

سطح کلی این 15 تست نسبت به سال پیش تغییری نداشته است.
سؤالات زبان تخصصی این رشته دارای 3متن تقریباً متوسط بوده و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش تفاوت چندانی نداشته است.با اطمینان کامل به اطلاع داوطلبان عزیز میرسانیم که 100% محتوای مطرح شده درسوالات آزمون عینا"در کتاب زبان عمومی وتخصصی هنر  انتشارات ارشد موجود بوده است

( فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و جهان )

دومین درس در دفترچه آزمون سوالات فرهنگ وهنروادبیات ایران وجهان میباشد.تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری 30 سؤال می‌باشد و ضریب آن در تمامی گرایش‌های ذکر شده 3 می‌باشد. سؤالات درس فرهنگ و هنر از میان بیش از چهل منبع مختلف  طراحی می‌شوند. برخی از منابع متداول این درس، هنر در گذر زمان تألیف هلن گاردنر، دایرة المعارف هنر تألیف رویین پاکباز، انواع ادبی تألیف دکتر سیروس شمیساو... می‌باشد.

سؤالات در این درس حفظی بوده و عموماً در سطح متوسط به بالا طرح می‌شوندضمنا" گستردگی وتعدد منابع کار را مشکل تر نیز مینماید.. مطالعه دقیق منابع و به خاطر سپردن جزئیات داوطلبان را در پاسخگویی به سؤالات یاری می‌دهدلیکن تعدد منابع و تکراری بودن بسیاری از سرفصلها در منابع مختلف عملا امکان مطالعه همه منابع را مقدور نمیسازد. آنچه بررسی آزمون‌ها نشان می‌دهد،آنستکه درصد بالایی از سؤالات آزمون‌های اخیر به فرهنگ، هنر و ادبیات ایران و هنر اسلامی اختصاص دارد. شناخت آثار ادبی، معماری، نگارگری و خوشنویسی شامل نام اثر، دوره تاریخی، خالق اثر و ویژگی های آن اغلب مد نظر طراح قرار می‌گیرد.

فرهنگ هنر ادبیات ایران و جهان

با مقایسه سؤالات آزمون سال 95 با آزمون سال 94 در این درس متوجه خواهیم شد که به مباحث تاریخ ادبیات ایران و جهان نسبت به سال گذشته به طور یکسان توجه شده است. همچنین همانند آزمون سال 94 مبحث تاریخ هنر ایران از نظر طراح از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. سؤالات مربوط به مبحث تاریخ نقاشی جهان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و اینکه در سال 95 از مبحث اسطوره سؤالی طرح نشده است به نوبه خود جالب است ،در حالیکه در آزمون سال های 90 و91 حداقل پنج سوال اسطوره شناسی مطرح شده بود. جنبه سؤالات حفظی و دشواری سؤالات نسبت به سال گذشته بیشتر شده بود. با توجه به سئوالات سال 95 به نظر می‌رسد بیشتر تست‌ها از کتاب‌های تاریخ اساطیر، تاریخ هنر ایران و جهان، تاریخ ادبیات ایران، مکتب‏های ادبی، دایره المعارف هنر طرح شده بودکه همه ی این منابع درویرایش جدید کتاب چهار جلدی فرهنگ وهنر وادبیات ایران وجهان انتشارات ارشد آمده است.
 بدلیل گستردگی مطالب وتعدد منابع عموما حتی رتبه های تک رقمی چند سال اخیر نیز درصدی بالاتر از 70% در این درس نداشته اند.مجموعه چهار جلدی فرهنگ هنر و ادبیات ایران وجهان چاپ انتشارات ارشد کمک بسزایی به داوطلبان آزمون مینماید.ویرایش جدید این کتابها بتازگی عرضه گردیده استو کلیه سر فصلهای آزمون را پوشش میدهد.

 

( نقد هنری و ادبی)

سؤالات نقد هنری وادبی  در آزمون سراسری 20 سؤال می‌باشد. این درس در گرایش پژوهش هنر ضریب4و در گرایش هنر اسلامی ضریب 2 دارد .

 سطح سؤالات درس نقد هنری- ادبی متوسط به دشوار ارزیابی می‌شود. سؤالات مطرح شده در این آزمون از انواع حفظی، تلفیقی و مفهومی می‌باشند و عموماً تعداد سؤالات حفظی بیش از سؤالات تلفیقی و مفهومی است اما بررسی سؤالات آزمونهای اخیر نشان می‌دهد به تدریج بر تعداد سؤالاتی که متکی به قیاس و نتیجه‌گیری هستند افزوده می‌شود. برخی از منابع مهم جهت مطالعه این درس در زیر آمده است:

نقد ادبی تألیف سیروس شمیسا، آشنایی با آراء متفکران درباره هنر، جلد 5، 4، 3 و 2 تألیف محمد مددپور، حقیقت و زیبایی تألیف بابک احمدی، تاریخ و مسائل زیباشناسی، جان هاسپرس و... به داوطلبان توصیه می‌شود در مطالعه درس نقد هنری سعی نمایند عمیقاً مفهوم و ماهیت هر یک از مباحث مطرح شده را درک نموده و تجزیه و تحلیل نمایند.کتاب نقد هنری وادبی انتشارات ارشد کمک شایانی به داوطلبان مینماید.

نقد هنری و ادبی

با توجه به سؤالات آزمون سال 95 بیشترین توجه به مبحث نقد هنری شده است و 50 درصد از حجم سؤالات را به خود اختصاص داده است در حالی که در آزمون سال 94 تنها 25 درصد از حجم سؤالات مربوط به این قسمت بوده است. مابقی مباحث همچون سال گذشته مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین درصد سؤالات مفهومی بیشتر از سال گذشته شده و در مجموع می توان گفت سؤالات سال 95 دشوارتر بوده است. با توجه به سؤالات سال 95 به نظر می‌رسد بیشتر تست‌ها از کتاب های دایره المعارف هنر از رویین پاکباز، نقد ادبی سیروس شمیسا، آشنایی با آرا متفکران و...مطرح شده بود.اکثرمطالب مطرح شده در آزمون در کتاب نقد هنری انتشارات ارشد پوشش داده شده است.

 

(فلسفه غرب و زیبایی شناسی)

تعداد سؤالات درس فلسفه غرب وزیبایی شناسی 20 عدد میباشد واین درس فقط در گرایش فلسفه هنر ضریب دارد وضریب آنهم 3 میباشد.

فلسفه غرب و زیبایی شناسی

در کنکور سال 95 عمده سؤالات از مبحث آراء فلاسفه در باب هنر و زیبایی می باشد و مشابه سال های پیش به مبحث نظرات فلسفی کانت توجه بیشتری شده است. در سال 95 بیشتر سؤالات جنبه حفظی داشته و از 20 سؤال مطرح شده 17 سؤال به صورت حفظی قابل پاسخ گویی بود. با توجه به سؤالات سال 95 به نظر می‌رسد بیشتر تست‌ها از کتاب‌های حقیقت و زیبایی، تاریخ و مسائل زیباشناسی، آشنایی با آرای متفکران درباره هنر، آشنایی با فلسفه غرب طرح شده بود که همه ی این منابع در کتاب درسی انتشارات ارشد آمده است.

(اصول فلسفه وعرفان اسلامی)

تعداد سؤالات درس اصول فلسفه وعرفان اسلامی 20 عدد میباشد واین درس فقط در گرایش فلسفه هنر ضریب دارد وضریب آنهم 1 میباشد.

 

اصول فلسفه و عرفان اسلامی

در سؤالات آزمون سراسری سال 95 محور سؤالات درس اصول فلسفه و عرفان اسلامی، حول سؤالات کلیدی و مفهومی می‌چرخد. مثل سال گذشته از مبحث فلاسفه یونان سؤالی مطرح نشد، در حالی که از 20 سؤال مطرح شده 14سؤال مربوط به مباحث فلاسفه ایرانی ـ اسلامی، فلسفه اسلامی و اقسام آن می باشد. در کنکور 95 از مبحث تصوف سؤالی مطرح نشده و از مبحث تأویل آیه هنر دینی4 سؤال مطرح شده در حالی که در آزمون سال قبل از هر دو مبحث 1 سؤال مطرح شده بود. با توجه به سئوالات سال 95به نظر می‌رسد بیشتر تست‌ها از کتاب‌های ماجرای فکری فلسفی در جهان اسلام، تارخ فلاسفه ایرانی، فلسفه عرفان، عرفان نظری طرح شده بود که همه ی این منابع در کتاب درسی انتشارات ارشد گنجانده شده است.

 

(شناخت مواد ومصالح)

تعداد سؤالات درس اصول فلسفه وعرفان اسلامی 20 عدد میباشد واین درس در گرایش صنایع دستی ضریب 3 و درگرایش هنر اسلامی ضریب 2دارد.

شناخت مواد و مصالح

سؤالات عمومی در کنار سؤالات تخصصی در آزمون سال 95 از یکسان نبودن سطح سؤالات خبر می‌دهد، عمده سؤالات این آزمون از فصول فلزات و نافلزات و شیشه طرح شده‌اند و چندین سؤال مشابه آزمون سال قبل می‌باشد و علاوه بر این مابقی سؤالات حاشیه‌ای و غیرقابل پیش بینی بودند. از مبحث مواد و مصالح ساختمانی و سفال و سرامیک سال گذشته 7 سؤال اما سال جاری 1 سؤال مطرح شد. سؤالات این درس همانند سال گذشته جنبه حفظی داشت و سؤالات مفهومی طرح نشده بود.
متأسفانه سؤال 125 که مربوط به این درس می باشد اشتباه بوده و توسط سازمان سنجش حذف شده است. کتاب شرح جامع شناخت مواد ومصالح انتشارات ارشد کلیه سرفصلهای آزمون را تحت پوشش قرارداده بود.

(هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران و جهان)

تعداد سؤالات درس اصول فلسفه وعرفان اسلامی 20 عدد میباشد واین درس در گرایش صنایع دستی ضریب 4 و درگرایش هنر اسلامی ضریب 2دارد.

هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران و جهان

با بررسی آزمون متوجه میشوید که در سال 95 بیشترین توجه به مباحث نقاشی و نگارگری شده است و مابقی مباحث همچون سال 94 از درجه اهمیت یکسانی برخوردار می باشند. از مبحث مجسمه سازی در دو سال اخیر سؤالی مطرح نشده است. همانند سال گذشته درصد بیشتری از سؤالات به صورت مفهومی بوده است. با توجه به این سؤالات به نظر می رسد بیشتر تست ها از کتاب های سیری در صنایع دستی ایران، تاریخ هنر ایران و جهان، کتب مرتبط با محصولات نساجی و بافندگی طرح شده اند که همه این منابع در کتاب درسی انتشارات ارشد گنجانده شده است.

 

. (موزه داری)

تعداد سؤالات درس اصول فلسفه وعرفان اسلامی 20 عدد میباشد واین درس فقط در گرایش موزه داری ضریب 2دارد.

 

 

بررسی و تحلیل آزمون کارشناسی ارشد هنر های تصویری و طراحی کد 1358در سال 95

بررسی و تحلیل آزمون کارشناسی ارشد هنر های تصویری و طراحی کد 1358در سال 95

گرایشهای: تصویر متحرک، ارتباط تصویری، تصویر سازی، نقاشی، عکاسی، مرمت اشیاء فرهنگی تاریخی


http://s8.picofile.com/file/8275686634/025.png


مدت زمان اختصاص داده شده برای پاسخگویی به سوالات آزمون 140 دقیقه میباشد.

هر داوطلب براساس گرایش انتخابی خود، درسهای مربوط به گرایش خود را در مدت 140 دقیقه باید پاسخ دهد.


(زبان عمومی و تخصصی )

تعداد تست های این درس در آزمون کارشناسی ارشد 30 سؤال است. لغات و مطالب گرامری در سطح دوره کارشناسی میباشد و آشنایی کامل با لغات و اصطلاحات تخصصی این رشته در گرایش‌های مختلف برای پاسخ گویی به تست‌های این درس کاملاً ضروری است. عموماً اساتید دانشگاه‌ها با توجه به سلیقه خود از جزوات و کتاب‌های خاصی استفاده می‌کنند. مطالعه کتاب زبان عمومی وتخصصی هنر انتشارات ارشد همراه با فیلم مربوطه صددرصد به دانشجویان در رسیدن به تسلط کافی در این درس برای کسب درصد های بالای90%کفایت مینماید. این درس در آزمون کلیه گرایش‌های این کد رشته مشترک است و ضریب آن 2 می‌باشد.معمولا متنهای بخش زبان تخصصی از مقالات و سایتهای اینترنتی گرفته میشود.عموما داوطلبان به این درس اهمیتی نمیدهند که یکی از بزرگترین اشتباهات داوطلبان همین عدم توجه به درس زبان میباشد.

زبان عمومی و تخصصی

سؤالات زبان رشته هنرهای تصویری و طراحی در آزمون 95 مانند سال های گذشته از 30 تست اعم از 15 تست زبان عمومی و 15 تست زبان تخصصی تشکیل شده است.10 تست زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود و 5 سؤال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر می باشد که در قالب کلوز تست آمده است و سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای زدن تست های این قسمت باید غیر از دانش گرامر متن را نیز ترجمه کنید.

سطح کلی این 15 تست نسبت به سال پیش تغییری نداشته است.
سؤالات زبان تخصصی این رشته دارای 3متن تقریباً متوسط بوده و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش تفاوت چندانی نداشته است.با اطمینان کامل به اطلاع داوطلبان عزیز میرسانیم که 100% محتوای مطرح شده درسوالات آزمون عینا"در کتاب زبان عمومی وتخصصی هنر  انتشارات ارشد موجود بوده است .

 

( فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و جهان )

دومین درس در دفترچه آزمون سوالات فرهنگ وهنروادبیات ایران وجهان میباشد.تعداد سؤالات این درس در آزمون سراسری 30 سؤال می‌باشد و ضریب آن در تمامی گرایش‌های ذکر شده 2 می‌باشد. سؤالات درس فرهنگ و هنر از میان بیش از چهل منبع مختلف  طراحی می‌شوند. برخی از منابع متداول این درس، هنر در گذر زمان تألیف هلن گاردنر، دایرة المعارف هنر تألیف رویین پاکباز، انواع ادبی تألیف دکتر سیروس شمیساو... می‌باشد.

سؤالات در این درس حفظی بوده و عموماً در سطح متوسط به بالا طرح می‌شوندضمنا" گستردگی وتعدد منابع کار را مشکل تر نیز مینماید.. مطالعه دقیق منابع و به خاطر سپردن جزئیات داوطلبان را در پاسخگویی به سؤالات یاری می‌دهدلیکن تعدد منابع و تکراری بودن بسیاری از سرفصلها در منابع مختلف عملا امکان مطالعه همه منابع را مقدور نمیسازد. آنچه بررسی آزمون‌ها نشان می‌دهد،آنستکه درصد بالایی از سؤالات آزمون‌های اخیر به فرهنگ، هنر و ادبیات ایران و هنر اسلامی اختصاص دارد. شناخت آثار ادبی، معماری، نگارگری و خوشنویسی شامل نام اثر، دوره تاریخی، خالق اثر و ویژگی های آن اغلب مد نظر طراح قرار می‌گیرد.

فرهنگ هنر ادبیات ایران و جهان

با مقایسه سؤالات آزمون سال 95 با آزمون سال 94 در این درس متوجه خواهیم شد که به مباحث تاریخ ادبیات ایران و جهان نسبت به سال گذشته به طور یکسان توجه شده است. همچنین همانند آزمون سال 94 مبحث تاریخ هنر ایران از نظر طراح از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. سؤالات مربوط به مبحث تاریخ نقاشی جهان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و اینکه در سال 95 از مبحث اسطوره سؤالی طرح نشده است به نوبه خود جالب است ،در حالیکه در آزمون سال های 90 و91 حداقل پنج سوال اسطوره شناسی مطرح شده بود. با توجه به سؤالات سال 95 به نظر می‌رسد بیشتر تست‌ها از کتاب های هنر در گذر زمان از هلن گاردنر، تاریخ هنر جنسن، نقد ادبی از سیروس شمیسا، حقیقت و زیبایی بابک احمدی، دایره المعارف هنر از رویین پاکباز، نقاشی ایران از دیروز تا امروز رویین پاکباز، تاریخ ادبیات در ایران ذبیح الله صفا، مکتب‌های ادبی سید رضا حسینی و در جستجوی زبان نو از رویین پاکباز، طرح شده بود که همه ی این منابع درویرایش جدید کتاب چهار جلدی فرهنگ وهنر وادبیات ایران وجهان انتشارات ارشد آمده است.
متأسفانه امسال نیز سازمان سنجش برای سؤال 36، دو گزینه ی صحیح انتخاب کرده است.

 بدلیل گستردگی مطالب وتعدد منابع عموما حتی رتبه های تک رقمی چند سال اخیر نیز درصدی بالاتر از 70% در این درس نداشته اند.مجموعه چهار جلدی فرهنگ هنر و ادبیات ایران وجهان چاپ انتشارات ارشد کمک بسزایی به داوطلبان آزمون مینماید.ویرایش جدید این کتابها بتازگی عرضه گردیده است.

 

( نقد هنری و ادبی)

سؤالات نقد هنری وادبی  در آزمون سراسری 20 سؤال می‌باشد. این درس از دروس مشترک کلیه گرایش‌های ذکر شده به جز گرایش عکاسی و مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی است و ضریب آن در آزمون 1 می‌باشد.

 سطح سؤالات درس نقد هنری- ادبی متوسط به دشوار ارزیابی می‌شود. سؤالات مطرح شده در این آزمون از انواع حفظی، تلفیقی و مفهومی می‌باشند و عموماً تعداد سؤالات حفظی بیش از سؤالات تلفیقی و مفهومی است اما بررسی سؤالات آزمونهای اخیر نشان می‌دهد به تدریج بر تعداد سؤالاتی که متکی به قیاس و نتیجه‌گیری هستند افزوده می‌شود. برخی از منابع مهم جهت مطالعه این درس در زیر آمده است:

نقد ادبی تألیف سیروس شمیسا، آشنایی با آراء متفکران درباره هنر، جلد 5، 4، 3 و 2 تألیف محمد مددپور، حقیقت و زیبایی تألیف بابک احمدی، تاریخ و مسائل زیباشناسی، جان هاسپرس و... به داوطلبان توصیه می‌شود در مطالعه درس نقد هنری سعی نمایند عمیقاً مفهوم و ماهیت هر یک از مباحث مطرح شده را درک نموده و تجزیه و تحلیل نمایند.کتاب نقد هنری وادبی انتشارات ارشد کمک شایانی به داوطلبان مینماید.

نقد هنری و ادبی

با توجه به سؤالات آزمون سال 95 بیشترین توجه به مبحث نقد هنری شده است و 50 درصد از حجم سؤالات را به خود اختصاص داده است در حالی که در آزمون سال 94 تنها 25 درصد از حجم سؤالات مربوط به این قسمت بوده است. مابقی مباحث همچون سال گذشته مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین درصد سؤالات مفهومی بیشتر از سال گذشته شده و در مجموع می توان گفت سؤالات سال 95 دشوارتر بوده است. با توجه به سؤالات سال 95 به نظر می‌رسد بیشتر تست‌ها از کتاب های دایره المعارف هنر از رویین پاکباز، نقد ادبی سیروس شمیسا، آشنایی با آرا متفکران، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی حنا الفخوری، مکتب های ادبی سید رضا حسینی طرح شده بود .اکثرمطالب مطرح شده در آزمون در کتاب نقد هنری انتشارات ارشد پوشش داده شده است.

 

 

(مبانی نظری عکاسی)

تعداد سوال های این درس در آزمون 20 سؤال است.  این درس جزء مواد آزمون گرایش‌های تصویر متحرک، ارتباط تصویری و عکاسی است که در دو گرایش اول ضریب کمی دارد (ضریب 1) و در عکاسی از ضریب بالایی برخوردار است (ضریب 3). از منابع مهم جهت مطالعه این درس، کتاب نقد عکس: تری برت، ترجمه اسماعیل عباسی و تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران یحیی ذکایی می‌باشد.مطالعه کتاب شرح جامع مبانی نظری عکاسی انتشارات ارشد به داوطلبان توصیه میشود.

مبانی نظری عکاسی

آزمون سال 1395 هم مثل آزمون سال 1394 طراح سؤال بیشتر به جنبه-های تاریخی و حفظی اهمیت داده است. از لحاظ تعداد سؤال هایی که به مباحث مختلف پرداخته اند با تغییرات زیادی مواجه هستیم اما سطح کلی سؤالات آزمون سال 95 را می توان هم تراز با آزمون سال 94 در نظر گرفت. مبحث تاریخ عکاسی ایران در آزمون سال 95، 4 سؤال به خود اختصاص داده است در صورتی که در آزمون سال 94، تنها 2 سؤال از این مبحث آورده شده بود. در بحث عکاسی معاصر ایران تعداد سؤال ها در آزمون 95 تنها یک سؤال است اما در آزمون سال 94 تعداد 3 سؤال داشتیم. در آزمون سال 95 دوباره با افزایش سؤالات مبحث نظریه عکاسی مواجه هستیم در آزمون امسال 4 سؤال از نظریه عکاسی آمده اما در سال 94 تنها یک سؤال از این مبحث آورده شده بود. در آزمون سال 95 تعداد سؤال هایی که نام صاحب کتاب یا عکاس را می خواهند بیشتر شده است. در این آزمون 5 تست نام صاحب کتاب و 2 تست نام عکاس را خواسته است. بصورت کلی می توان گفت میزان دشواری آزمون 95 با 94 یکسان می باشد.

 

( فن‌شناسی عکاسی )

تعداد سؤالات این درس در آزمون 20 سؤال است. این درس فقط از مواد آزمون گرایش عکاسی می‌باشد و داوطلبینی که قصد ادامه تحصیل در گرایش‌های دیگر را دارند نیاز نیست به مطالعه این درس بپردازند. از منابع مهم برای مطالعه این درس در آزمون  می‌توان به کتاب‌های عکاسی پایه: نوشته مایکل لنگفورد، ترجمه رضا نبوی وعکاسی پیشرفته: نوشته مایکل لنگفورد، ترجمه رضا نبوی  اشاره کرد. کتاب شرح جامع فن شناسی عکاسی هر ساله اکثر سوالات آزمون را پوشش داده است.

فن شناسی عکاسی

درآزمون سال 1395 از مبحث فیلم ها و ظهور و چاپ، شاهد 7 سؤال هستیم در صورتی که در آزمون سال 1394 از این مبحث تعداد 3 تست آمده بود. تعداد سؤالات از مبحث عکاسی دیجیتال در آزمون سال 95 کاهش قابل توجهی داشت در سال 94 از این مبحث 5 سؤال طرح شده بود در صورتی که در آزمون 95 تنها یک سؤال به این مبحث اختصاص یافته است. در مبحث لنزها هم با کاهش تعداد سؤالات در آزمون 95 مواجه هستیم به نحوی که امسال 3 سؤال و سال قبل به تعداد 4 سؤال از این مبحث را می بینیم. در مباحث دیگر مثل فیلترها و حرکات دوربین تعداد سؤالات تغییری نکرده است و به ترتیب 1 و 3 سؤال آورده شده اند.
به صورت کلی می توان گفت که سؤالات آزمون سال 95 بیشتر جنبه مفهومی دارند و مربوط به مباحث عملی می باشند و تا زمانی که داوطلب با دوربین و در لابراتوار کار نکرده باشد نمی تواند به آن ها پاسخ دهد. در نتیجه آزمون سال 95 در مقایسه با آزمون 94 بسیار دشوارتر می-باشد.

 (مبانی نظری مرمت)

 تعداد سؤالات این درس درآزمون 20 سوال میباشدو ظریب آن در آزمون 4 میباشد ضمنا" فقط داوطلبان گرایش مرمت اشیاء به آن پاسخ میدهند.مطالعه کتاب مبانی نظری مرمت انتشارات ارشد اکیدا به داوطلبان توصیه میگردد.

( آسیب شناسی وفن شناسی آثار )

تعداد سؤالات این درس درآزمون 20 سوال میباشدو ظریب آن در آزمون 3 میباشد ضمنا" فقط داوطلبان گرایش مرمت اشیاء به آن پاسخ میدهند.مطالعه کتاب مبانی آسیب شناسی وفن شناسی آثار انتشارات ارشد به داوطلبان توصیه میگردد.

تحلیل سولات کارشناسی ارشد رشته های هنر

<

منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته های هنر

دانلود رایگان سولات کارشناسی ارشد هنر

کاردانی به کارشناسی هنرهای تجسمی

 کاردانی به کارشناسی هنرهای تجسمی

نام دروس و ضرایب رشته هنرهای تجسمی در آزمون کاردانی به کارشناسی سال 95

کد رشته امتحانی رشته امتحانی مواد امتحان اختصاصی و جدول ضرایب به ترتیب دروس در هر گرایش (از راست به چپ)
605 هنرهای تجسمی 1- مبانی هنرهای تجسمی، 2- مکاتب هنری ایران و جهان، 3- طراحی، 4- اصول و هنر گرافیک، 5- هنرهای سنتی، 6- عکاسی، 7- مبانی تصویرسازی، 8- صفحه آرایی، 9- تاریخ هنر ایران و جهان.
1- علمی - کاربردی ارتباط تصویری 3 3 2 3 0 0 0 0 0
2- آموزش هنرهای تجسمی 3 3 2 0 3 0 0 0 0
3- هنرهای تجسمی - نقاشی 3 3 2 0 0 0 0 0 3
4- علمی - کاربردی گرافیک - تصویرسازی 4 0 2 0 0 2 2 3 2

 

نکات:

- داوطلبان توجه داشته باشند آزمون درس طراحی برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی همانند آزمون سایر مواد امتحانی فقط به صورت تستی برگزار خواهد شد.
- در این رشته امتحانی، پذیرش دانشجو به روش متمرکز و بدون آزمون عملی درس طراحی خواهد بود.
- در رشته آموزش هنرهای تجسمی، پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان از بین فرهنگیان شاغل رسمی و یا پیمانی وزارت آموزش و پرورش کلیه استان ها صورت می گیرد.
- در رشته های علمی- کاربردی ارتباط تصویری و هنرهای تجسمی- نقاشی، دانشگاه آزاد اسلامی نیز علاوه بر سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دانشجو می پذیرد.
- در رشته کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی گرافیک - تصویرسازی، پذیرش دانشجو منحصراً برای دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد.